Friday, February 27, 2009

TAHUKAH ANDA....!!!!!


1. Tahukan anda apabila 350ml air yang diambil dari paip air dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepaya nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan AIR MASAK.
> >
> > 2. Percayakan anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.
> >
> > 3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40km/j sekiranya kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan.
> >
> > 4. Tahukan anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu diambil dari watak paparazzo dalam filem La Doice Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa Melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama Papa Razzi.
> >
> > 5. Tahukan anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia adalah Orang Utan.
> >
> > 6. Tahukah anda bunyi perkataan Lempeng dan Tempeleng adalah hampir sama walau pun berbeza dari segi rupa bentuknya. Walau bagaimanapun, orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.
> >
> > 7. Tahukah anda, gunung berapi yang berusia 300 tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung berapi, api elektrik di rumah anda tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama 3 bulan sahaja.
> >
> > 8. Tahukan anda, saya telah kehilangan 247 kalori kerana menaip 'Tahukan anda' ini.... hehhee. untuk renungn bersama...

No comments: